Micro-Trains magnetiske koblinger i skala N


Teksten og figurerne i denne artikel er for det meste skannet fra Micro-Trains' beskrivelser og instruktioner, eller kopieret fra forhandleres websider som Walther's og N Scale Supply (jeg regner med at de også stammer fra Micro-Trains). Et par bemærkninger:

  1. Micro-Trains' omregninger fra inches (engelske tommer) til millimeter er ofte forkerte. Jeg har rettet de fejl som jeg har fundet.
  2. De værktøjer som Micro-Trains sælger er ikke af særligt god kvalitet. Særligt 00-90 gevindtappen er ringe og kun egnet til at skære gevind i plast.
  3. De afstande der i vejledningerne angives for placering af koblingernes monteringshul, kan forøges lidt (f. eks. fra 3,2 mm til 3,6 mm) hvis man kører med store kurveradier og ønsker en tættere sammenkobling mellem vognene.
HVORFOR BRUGE MICRO-TRAINS "KNUCKLE"-KOBLINGER?

Kører man med amerikansk materiel, er svaret indlysende: De ligner de virkelige koblinger, kun er de lidt større end skalastørrelse. Desuden fungerer de meget pålideligt. Der er nogle få andre fabrikater som kan koble og afkoble automatisk med Micro-Trains koblinger, Atlas og Intermountain funktionelle koblinger, for at nævne de bedste. Pålideligheden synes imidlertid at lide under at blande koblingstyperne.

Blandt andre Intermountain fremstiller også ikke-funktionelle koblinger, men de kan kun anvendes til faste stammer.

Kører man med europæisk materiel, kan Micro-Trains koblinger udmærket anvendes. De er meget mindre og mere pålidelige end de store, grimme og upålidelige Rapido-koblinger.

HVORDAN MAGNE-MATIC KOBLINGER FUNGERER

For at koble:

Hvordan Magne-Matic systemet fungerer

For at afkoble:

BØR KOBLINGERNE ANBRINGES PÅ UNDERVOGNEN ELLER PÅ BOGIERNE?

Micro-Trains vogne leveres almindeligvis med koblinger anbragt på bogierne. Det fungerer udmærket til anlæg med små kurveradier, men hvis man prøver at trykke en lang stamme af vogne gennem transversaler og komplekse sporskifteområder, kan man få problemer. Hvad der sker, er at de store kræfter som er nødvendige for at skubbe vognene, får bogierne til at gå skævt i sporet, og hjulflangerne kan gå mod fremstående kanter og skævheder i sporet, for eksempel krydsningsspidser.

Med koblingerne anbragt på undervognen sker dette ikke eftersom bogierne kan dreje frit. Derfor sker der færre afsporinger med koblingerne anbragt på undervognen. Selvfølgelig må man benytte større kurveradier end det er muligt med koblinger anbragt på bogierne. Mit anlæg er planlagt til 1950-1955 perioden, så mine lokomotiver og vogne er meget kortere end i dag, og jeg har valgt en mindste kurveradius på 500 mm. På denne måde kan jeg anvende koblinger anbragt på undervognen uden problemer.

Dette indebærer på den anden side at jeg må ombygge meget af mit rullende materiel, men det er ikke den ulempe som det først kunne synes. Micro-Trains vogne er nemme at ombygge; koblingerne anbragt på bogierne skæres ganske enkelt af, og nye monteres på undervognen. Jeg udskifter også standardhjulsættene med Micro-Trains "low-profile" hjulsæt. Andre fabrikater af vogne kan være mere besværlige at ombygge, men eftersom mange ikke-Micro-Trains vogne leveres med mindre gode koblinger og bogier, udskifter jeg dem samtidigt.

FREMGANGSMÅDE VED AFPRØVNING AF KOBLINGER
Fremgangsmåde ved afprøvning af koblinger
MICRO-TRAINS KOBLINGSTYPER TIL MONTERING PÅ UNDERVOGNEN (pdf-filer)
MICRO-TRAINS KOBLINGSTYPER TIL MONTERING PÅ BOGIEN (pdf-filer)

Man vil se på de "eksploderede" tegninger at koblingsfjederen er anbragt anderledes i #1015/#1016, #1019 og #2001/#2004 koblingerne end i #1023/#1025 og #1027 koblinger. Dette indebærer at koblingsfjedrene i #1015/#1016, #1019 og #2001/#2004 ikke sammenpresses når kobling er i træk (når vogne trækkes), kun i tryk (når vogne skubbes). På de ældre koblingstyper er det omvendt, og dette kan føre til en del rykken frem og tilbage i en tung vognstamme. Jeg har læst på http://groups.yahoo.com/group/n_scale/ at dette problem er mindre med de nyere koblingstyper.

Body Mount Couplers
New number Old number Description
001 02 000 1015/16 RDA body mount couplers: 2 pr. short shank & 1 pr. med. shank
001 02 001 1015/16B RDA body mount couplers - Brown: 2 pr. short shank & 1 pr. med. shank
001 02 003 1015-1 Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. short shank
001 02 004 1015-1-B Assembled RDA body mount couplers - Brown: 2 pr. short shank
001 10 001 1015-10 Bulk Pack of unassembled RDA body mount short shank couplers, 10 pr.
001 10 002 1015-10-B Brown - Bulk Pack of unassembled RDA body mount short shank couplers, 10 pr.
001 02 006 1016-1 Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. med. shank
001 02 007 1016-1-B Brown - Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. med. shank
001 02 008 1019 Truck or body mount coupler & draft gear box, w/ underset mounting for 89' TOFCs, 2 pr.
001 02 009 1023 Assembled RDA universal body mount coupler, 2 pr.
001 02 010 1023-B Brown - Assembled RDA universal body mount coupler, 2 pr.
001 02 011 1025 Unassembled RDA universal body mount coupler, 2 pr.
001 02 012 1025-B Brown - Unassembled RDA universal body mount coupler, 2 pr.
001 02 013 1026 Body mount adaptor draft gear & coupler for flat cars, gondolas, 57' TOFCs, 2 pr.
001 02 014 1027 Body mount short shank coupler, 2 pr.
001 02 021 1021/1022 Low, short profile couplers - Bach. 4-8-4 Pilot, Life-Like E8A Pilot, 2 pr.
001 02 050 2001 Kato Japanese Prototype - Black, 2 pr.
001 02 051 2004 Body mount coupler - Kato Dash-9, 2 pr.
001 02 052 2004-1 Assembled body mount coupler for Kato SD40-2 & Snoot Nose, 2 pr.

Truck Mount Couplers
New number Old number Description
001 30 012 1128 Universal Coupler - Short T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr.
001 30 013 1129 Universal Coupler - Medium T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr.
001 30 014 1130 Universal Coupler - Long T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr.
001 33 030 1133 Bachmann: newer locomotives & cars equipped, w/ #9722 (medium coupler) & #9723 draft gear box, 2 pr.
001 33 031 1134 Bachmann: newer locomotives & cars equipped, w/ #9722-1 (long coupler) & #9723 draft gear box, 2 pr.
001 42 000 1135 Life-Like: "Made in China" (F7, GP38, F40PH & their other diesels equipped, w/ the same Blomberg Truck Side Frames), 2 pr.

Locomotive coupler conversion kits
New number Old number Description
001 30 002 1048 Con-Cor (Rowa, Rivarossi): 2-8-8-2; Importex Int'l (Bemo): 2-8-8-2; MRC: 2-8-8-2 Mallet
001 30 003 1049 Arnold: S2 Switcher; Atlas: GP9, GP30, F9A, E7A (powered), or Davenport & Saddle Tank 0-6-0 Switchers; Con-Cor: U-50 or Gas Turbine, w/o Tender; Minitrix: Fairbanks Morse H-12-44; Rivarossi (formerly Atlas): GP7, GP9, GP30, FP9A, FA-2, GG-1, or FA-1 (powered)
001 30 004 1110 AHM: FA-1 (powered); Atlas: GP-40; Con-Cor: EF-70 or SD-45; Life-Like: GP-40 or SD-45; Model Power: RSD-15 or Century 420; MRC: Alco C-420 or RSD-15
001 30 005 1113 AHM: 0-6-0T Saddle Tank Switcher; Life-Like: 0-6-0T Side Tank Switcher; Model Power: PMI FP-45 Diesel
001 30 006 1114 Atlas, Con-Cor & Rivarossi hvy. wt. pass. cars; Model Power: PMI FP-45 diesel
001 30 007 1111 Con-Cor: SW 1500 Cow or Calf (early models, powered or unpowered); Dimi-Trains: SW 1500 Cow or Calf (early models, powered or unpowered)
001 30 008 1109 Atlas: EMD SD-45 or Alco RSC-2; Con-Cor: Alco 636; MRC: Alco FA-1 or FA-2
001 30 009 1104 Atlas: Industrial diesel switcher; Minitrix: Decapod 2-10-0 (tender only), U30 CG diesel, GE U-28
001 32 000 1107 Atlas: EMD E-8 diesel
001 32 010 1108 Atlas: Fairbanks Morse diesel
001 32 020 1112 Atlas: Plymouth WTD diesel switcher
001 33 000 1115 Bachmann: EMD F9 A or B unit (older style w/ metal gear box)
001 33 020 1131 Bachmann: F-7 A & B units (converts one A & one B or two B units)
001 35 000 1101 Con-Cor: PA-1 (powered)
001 35 010 1102 Con-Cor: PB-1 (powered)
001 41 040 2000 Kato: E8 & E9 diesel loco A unit
001 41 050 2000-1 Kato: F loco, A unit
001 41 060 2002 Kato: USRA 2-8-2 Mikado & tender
001 44 000 1103 Minitrix: EMD F-9 (powered)
001 44 010 1105 Minitrix: 0-6-0T Donkey
001 47 000 1046 MRC: 2-8-4 Berkshire

Opdateret 2009-01-04