Jeg besluttede for snart mange år siden at bygge en model af en DSB G-maskine i 1:45. Et studium af tegningerne afslører at en G-maskine efter NEM-normer må indeholde flere kompromiser. Drivhjulsættet og bageste kobbelhjulsæt (diameter på løbeflader 1384 mm) sidder så tæt sammen (1448 mm mellem centrer) at der kun er 10 mm mellem de to nabohjuls flangetoppe (flangehøjden er 27 mm). Desuden er lokomotivets bagkedel anbragt mellem de bageste kobbelhjul; med NEM-hjulsæt kan det bagkedlen netop være mellem hjulene, men der er så til gengæld ikke plads til fjedrene. Rammen måtte under alle omstændigheder gøres smallere, og cylindrene flyttes lidt udad.
Det var samtidig med at jeg eksperimenterede med proto:45-hjulsæt på vogne, se artiklen Sådan kan det også gøres: Modelbygning i 1:45. Det var derfor oplagt at lokomotivmodellen også skulle forsynes med proto:45-hjulsæt. Dermed undgik jeg også de mange små ændringer som er ret uoverskuelige, jeg kunne ganske enkelt bygge det hele efter de originale mål divideret med 45. Af praktiske årsager er der små afrundingsfejl, men de giver ikke problemer.
Jeg begyndte at bygge rammer og hjulsæt, og overvejede hvilken motor der kunne bruge og hvordan transmissionen kunne laves. Jeg fotokopierede tegningen i W. Bays bog op til 1:45, den er et udmærket grundlag for disse overvejelser. Der er ikke meget plads i en G-maskine når motor og gear skal være godt skjult, og planen var først at anbringe en Faulhabermotor type 2230T024S i rundkedlen, anbringe et svinghjul i bagkedlen trukket gennem et kardanled, og via cylindriske tandhjul og kardanled trække et snekkegear på drivhjulsættet. Det var blot temmelig besværligt at samle det hele, og ved prøvekørsler måtte kedlen være monteret så man ikke kunne se mekanikken.
Det var noget upraktisk. Hvis motoren kunne anbringes i bagkedlen, ville montagen være lettere, men der var så ikke megen plads til et svinghjul. Måske kunne jeg bruge en mindre motor? Jeg regnede lidt på det med hjælp fra Flemming Lunds artikler i Signalposten, de viste at med snekkegearets lave virkningsgrad (der nok er lavere end Flemming skriver, ca. 30%) ville en mindre motor ikke være kraftig nok. Eneste mulighed for at øge virkningsgraden var udelukkende at anvende cylindriske og koniske tandhjul. Til gengæld kunne jeg måske udelade svinghjulet.
Jeg nåede frem til følgende løsning: En Faulhabermotor type 1624E024S med et Faulhabergear type 16/2 med udveksling 22:1 monteret i bagkedlen, og træk via et teleskopled (lavet af messing-firkantrør) og et enkelt kardanled (fra Model & Hobby, vistnok beregnet til modelbåde) til et vinkelgear med udveksling 2,5:1. Vinkelgearet er bygget op af drejede messingdele hvor de to dele der danner huset, er loddet sammen. De koniske tandhjul er modul 0,5 mm fra Webra, og der er monteret kuglelejer på såvel indgangsakslen som hjulsættets aksel.
Motoren sidder stukket ind i gearet, og gearet er med siliconefugemasse limet på en messingfod med gevindhuller på undersiden. Motor og gear kan så skrues fast til en tværgående plade som er loddet fast mellem rammepladerne. Der er netop plads nok til at bagkedlen kan gå ned over. Da hjulsættene er affjedret, er teleskop- og kardenleddene nødvendige for at udligne vinkelgearets op- og nedgående bevægelser.
Transmissionen er meget letløbende, skubber man lokomotivet hen ad sporet, drejer hjulene rundt, og motoren trækkes med rundt. Strømaftagerne er af "plunger" typen med en på hvert hjul, de er meget effektive og sidder godt beskyttet. Modellen er ikke færdigbygget, og har altså ikke været i drift på et anlæg, men prøvekørslerne lover godt.
Modellens data:
Lokomotivets vægt: 0,750 kg
Tenderens vægt: 0,250 kg
Mindste kurveradius: 2000 mm
Største stigning: 20 promille
Maksimal kørespænding: 24 V DC
Maksimal trækkraft: 1,56 N (beregnet)
Hastighed v. 24 V, tom maskine: 63 km/t (beregnet)
Hastighed v. 24 V, fuldlast: 53 km/t (beregnet)
Trækkeevne: 16 stk. QD-vogne á 270 g (beregnet ved mindste kurveradius og største stigning samtidig)
De beregnede værdier stammer fra regnearket berlok version 1.1, se artiklen Trækkraftberegninger.
Ændringer:
2008-03-15: Opdateret til HTML 4.01 Strict.
2009-01-01: Typografi opdateret.