Ombygning af Intermountain 40' box car


Intermountains lukkede vogne er bygget op med en sprøjtestøbt plastundervogn hvorpå bogier med koblinger er anbragt, og en sprøjtestøbt plastvognkasse som er limet fast til undervognen. Vognene leveres med plasthjulsæt med lille flange af lidt ringere kvalitet end Micro-Trains' og kobling på bogierne. Ældre vogne som denne har koblinger som ikke kan koble automatisk.

Vognene er konstrueret så højden fra skinneoverflade til koblingsbefæstigelses-fladen på undervognen er ca. 7,4 mm. Der er et befæstigelseshul som passer til Micro-Trains koblingstyperne #1015 og #1023. Jeg bryder jeg mig ikke om #1023 fordi koblingsfjederen trykkes samme når vognen trækkes, det kan give anledning til at vognene i et langt tog bumper frem og tilbage.

Jeg ønsker at anvende hjulsæt med små flanger og koblingstype #1015. Denne koblingstype er konstrueret til at kunne anvendes uden mellemlæg til en højde af befæstigelsesfladen på 7,1 mm over skinneoverflade, og 7,4 mm med mellemlæg.

Foto 1
Foto 1: Her ses vognen som den leveres med plasthjulsæt og ikke-funktionelle koblinger anbragt på bogien. Centertappen der fastholder bogien, er blot presset i et hul i undervognens bolsterstykke.

Foto 2
Foto 2: Bogierne fjernes fra undervognen ved at trække centertappene ud, og hjulsættene fjernes. På den ene bogieramme er koblingen savet af med en guldsmedesav, og snittet skåret rent med en skarp kniv. Man skal være opmærksom på at der er nok materiale tilbage omkring centerhullet.

Foto 3
Foto 3: Bogien har fået genmonteret de oprindelige hjulsæt som har små flanger, og til venstre ses centertappen. Til højre ses en samlet Micro-Trains #1015 kobling og en 00-90 skrue til befæstigelse.

Foto 4
Foto 4: Her er bogierne genmonteret, og vognen sat på sporet op til Micro-Trains' højdelære. Vognbunden er ca. 7,4 mm over skinneoverflade, dvs. 0,3 mm for høj til koblinger #1015 uden mellemlæg (jeg foretrækker at bruge dem uden mellemlæg). Højden rettes ved at file ca. 0,3 mm af bogiernes anlægsflader på undervognens bolsterstykkerne.

Foto 5
Foto 5: Her ses vognen opspændt i en maskinskruestik; for at skåne vognsiderne anvendes mellemlæg af blødt plast, pap eller læder, og der spændes forsigtigt. Det er en fordel at fjerne dørene inden. Fladerne files af, og befæstigelseshullet til den nye kobling gevindskæres med Micro-Trains 00-90 gevindtap (den egner sig kun til at skære gevind i plast).

Foto 6
Foto 6: Her ses den nye #1015 kobling monteret, samt bogierne monteret igen efter ændringerne. Denne vogn har siden fået nye Intermountain metalhjulsæt med RP25-flanger da den ikke rullede let nok med plasthjulsættene, mens andre tilsvarende vogne har beholdt de originale hjulsæt.

Opdateret 2009-01-04