Ombygning af Athearn PS-2 2893 kubikfod hopper


Jeg købte tre af disse vogne i Santa Fe-bemaling, og naturligvis ønskede jeg at ombygge dem med koblinger monteret på undervognen. Som sædvanlig har jeg anvendt Micro-Trains 1015-koblinger, men hvordan skulle jeg fastgøre dem til undervognen som er af plast? Som man kan se på foto 2 er der ikke ret meget materiale ved enderne.

Foto 1. En Athearn PS-2 hopper med standardbogier med kobling inden demontage.
Foto 1. En Athearn PS-2 hopper med standardbogier med kobling inden demontage.

Foto 2. To af de nye vogne efter at bogierne er demonteret. Man kan se at A- og B-enderne af undervognen er forskellige hvilket gør ombygningen mere besværlig. Forneden se A-enden (bremseenden) og foroven B-enden.
Foto 2. To af de nye vogne efter at bogierne er demonteret. Man kan se at A- og B-enderne af undervognen er forskellige hvilket gør ombygningen mere besværlig. Forneden se A-enden (bremseenden) og foroven B-enden.

Det så ud til at jeg måtte lave nogle messingplader som passede hertil, og da jeg på daværende tidspunkt tegnede nogle ætsede koblingsplader til en ven, fandt jeg plads til disse plader på tegningen også. Pladetykkelsen er 0,5 mm, så jeg måtter ætse dele af pladerne fra den ene side for at de kunne blive tynde nok.

Figur 1. De to forskellige koblingsplader til vognen (mål in mm).
Figur 1. De to forskellige koblingsplader til vognen (mål i mm).

Foto 3. De ætsede koblingsplader til denne vogn.
Foto 3. De ætsede koblingsplader til denne vogn.

Efter at have forberedt undervognen ved at skrabe malingen væk på limfladerne og fjernet lidt materiale ved A-endens bolsterstykke, limede jeg pladerne på med epoxy. Derefter kunne jeg kontrollere vognens højde. Jeg havde skåret koblingerne af et sæt Athearn-bogier, og dem monterede jeg nu på vognen. Højden så ud til at passe nogenlunde.

Jeg borede 1 mm huller gennem koblingspladernes ætsede huller gennem plast-undervognen og skar gevind med en M1,2 tap. De samlede 1015-koblinger monterede jeg med M1,2x4 mm undersænkede skruer som jeg foretrækker frem for Micro-Trains standardskruer, og brugte en lille smule epoxy til at sikre koblingsboksene så de ikke drejer.

Efter at jeg havde monteret koblingerne viste det sig imidlertid at der ikke var plads nok mellem koblingsboks og centrumtap til de ret tykke Athear-bogier. Jeg havde tænkt på at montere Micro-Trains bogier på vognene, og en hurtig afprøvning viste at Micro-Trains Bettendorf bogier næsten passede. Der skulle bare lægges lidt under for at få vognen op i den rigtige højde, og eftersom centrumtappene er lidt for tynde, drejede jeg små kravebøsninger af messing som klarede begge dele.

Figur 2. Messingbøsning til Athearn-vogne med Micro-Trains bogier (mål i mm).
Figur 2. Messingbøsning til Athearn-vogne med Micro-Trains bogier (mål i mm).

Foto 4. En af vognene med koblinger monteret og messingbøsninger på centrumtappene.
Foto 4. En af vognene med koblinger monteret og messingbøsninger på centrumtappene.

Hovedets diameter på de originale Athearn-skruer til centrumtappene viste sig desværre at være for lille til at holde Micro-Trains-bogierne sikkert på plads, så jeg borede hullerne i centrumtappen op til 1,6 mm, skar M2 gevind og anvendte M2x3 mm messingskruer med cylinderhoved som er 3,6 mm i diameter, i stedet. Jeg kunne have brugt en skive under Athearn-skruerne, men jeg foretrækker så få enkeltdele som muligt når sådan noget skal samles.

Foto 5. En af vognene med Micro-Trains Bettendorf bogier monteret.
Foto 5. En af vognene med Micro-Trains Bettendorf bogier monteret.

Foto 6. Den færdige vogn.
Foto 6. Den færdige vogn.

Nu mangler vognene kun nye hjulsæt, lidt pletmaling og tilsmudsning. Jeg har planlagt at bruge de nye hjulsæt fra Fox Valley Models på vognene, men jeg har ikke fået dem endnu.

Opdateret 2009-01-04