Sporskiftekonstruktion

Med lige tunger og ret krydsning


turnout1.gif
Figur 1: Tungepartiet og krydsningen lægges ud

Skinnerne kørekanter forlænges fra tunge og krydsning til de skærer hinanden. Afstanden mellem tungespids og krydsningsspids (kaldet "lead" på engelsk) justeres sådan at afstanden fra tungeroden til skæringspunktet er lig med afstanden fra skæringspunktet til stødet før krydsningen (X).

turnout1.gif
Figur 2: Mellemskinnen krummes jævnt fra tungeroden til stødet før krydsningen

Mellemskinnens krumning lægges ud som en gennemgående kurve fra tungeroden til stødet før krydsningen. Dette giver den størst mulige kurveradius R med de givne komponenter. Mellemskinnens længde skal tilpasses ved denne løsning.

turnout1.gif
Figur 3: Længere afstand fra tungespids til krydsningsspids; der fremkommer et kort, ret stykke mellem tungerod og kurvens begyndelse

Hvis man ønsker at anvende en standardskinnelængde til mellemskinnen, må afstanden fra tungespidsen til krydsningsspidsen gøres længere som i figur 3 eller kortere som i figur 4. Med en længere afstand fremkommer der et kort, ret stykke mellem tungerod, og kurvens begyndelse og kurveradius bliver mindre end i figur 2.

turnout1.gif
Figur 4: Kortere afstand fra tungespids til krydsningsspids; der fremkommer et kort, ret stykke mellem kurvens slutning og stødet før krydsningen

Med en kortere afstand fremkommer der et kort, ret stykke mellem kurvens slutning og stødet før krydsningen, og kurveradius bliver mindre end i figur 2.

Opdateret 2009-01-03